Jak zrobić zabawkę na smakołyki dla psa

jak zrobić zabawkę na smakołyki dla psa


Od jakiegoś czasu czaiłam się na zabawkę na smakołyki firmy Trixie (ok. 68 zł) ale pomyślałam sobie po co kupować  lepiej samemu zrobić i to taką jaką dokładnie chcę. Jeśli macie jakąś rupieciarnię lub dostęp do różnych "skarbów" w szopie to koszt zrobienia zabawki będzie niewielki. Za potrzebne mi rzeczy zapłaciłam dokładnie 5.30 zł przy czym kupiłam tylko kijek i złącza kątowe. Jeśli jesteście ciekawi jak ją zrobiłam, zapraszam do czytania dalej. 
CO POTRZEBUJEMY: 

MATERIAŁY:
  • 2 wąskie, dość cienkie (max. do 2 cm grubości) deski na ramiona zabawki. Chcąc zrobić wysoką zabawkę dla dużego, silnego psa przyda się trzecia deska do wzmocnienia ramion konstrukcji,
  • kawałek płyty sklejkowej na podstawę lub jakiegoś starego blatu/ szerszej części od starych mebli albo 2 szersze deski,
  • drewniany okrągły w przekroju kijek (2,50 zł w fimalu Fimalu, ok. 10 zł w Castoramie trzonek do flagi ) lub bambusowa tyczka (5 zł OBI, Fimal) może być aluminiowa lub twardsza, plastikowa rurka albo nawet dość prosty patyk z lasu (ok 1m długości).  Odradzam kij od szczotki - jest zbyt gruby,
  • koniecznie plastikowe, mocne pudełka z wieczkami o dużej powierzchni - super się sprawdzają pudełka po karmie dla ryb, ale nie akwaryści mogą kupić pojemniki do przechowywania żywności, fajnie jest kupić kilka pudełek różnej wielkości. W ostateczności/ tymczasowo mogą być plastikowe butelki ale nie będziemy mogli zrobić różnych poziomów trudności, 
  • cążki do paznokci/ biżuterii lub jakieś małe szczypce z przecinakiem (do odcięcia fałdy wytopionego plastiku) 
  • stary pilnik do paznokci (świetnie się sprawdzi pilnik do tipsów) lub kawałek papieru ściernego do wygładzenia wytopionych otworów w pudełkach
NARZĘDZIA:
  • coś do cięcia drewna - pilarka tarczowa/ piła wgłębna/ brzeszczot elektryczny/ piła kabłąkowa dla cierpliwych nawet piła ręczna lub wizyta u stolarza, znajomego
  • wiertarka i wkręty lub młotek i gwoździe
  • metrówka, długa linijka, mazak
  • wiertarka i okrągły tarnik (pilnik do drewna) a najlepsza jest otwornica do drewna o ile ktoś w ogóle ją ma w ostateczności wizyta u stolarza
  • szczypce/ kombinerki - coś do trzymania nagrzanej metalowej rurki by się nie poparzyć
  • gąbka ścierna - szlifierska lub szlifierka
  • (opcjonalnie do pomalowania desek) wałek malarski lub pędzel ale wałek lepiej się sprawdzi
CZĘŚCI: 
  • podkładki do śrub o wielkości takiej jakiej wielkości chcemy mieć otwory w denkach pojemników zamiast podkładek może być metalowa rurka/kółko od breloczka cokolwiek metalowego - posłuży do wytapiania otworów w wieczkach na smaki
  • podkładka do śrub o średnicy nieco większej niż średnica naszego kijka  do wytopienia otworów w pudełkach na kijek 
  • 4 wąskie złącza kątowe (0,50 - 0,70 zł Fimal) zabawka dla dużego psa może wymagać 6 a nawet 8 złączy do zamontowania deski wzmacniającej
  • (opcjonalnie do zrobienia nóżek )  12 podkładek pod śruby dowolnej wielkości 
  • (opcjonalnie do zrobienia nóżek ) super glue 
  • (opcjonalnie do zrobienia zaślepek na kij) 2 duże plastikowe nakrętki od napojów albo zaślepki do mebli 
  • (opcjonalnie do zrobienia zaślepek na kij) 2 małe, cienkie gwoździe lub wkręty 
POZOSTAŁE: 
  • świeczka (do nagrzewania podkładek by wytopić otwory)
  • (opcjonalnie do pomalowania desek) jakakolwiek farba/farby nie musi być do drewna może być farba do ścian 
  • (opcjonalnie do ozdobienia deski) farbki akrylowe lub inne, marker itd. 
Do zrobienia zabawki użyłam sosnowych desek (o grubości 1,2 cm) chyba z jakiegoś starego łóżka i płyty (o grubości 2 cm) będącej kiedyś częścią biurka. Kijek o średnicy ok. 1,1 cm kupiłam za 2,50 zł w Fimalu.

jak zrobić zabawkę dla psa

jak zrobić zabawkę dla psa
Płyta, będąca podstawą, dobrze by była dość ciężka by nasza zabawka była stabilna i nie jeździła po całym domu - zamiast płyty możemy użyć 2 desek zamontowanych prostopadle do ramion - zrobiłam wam rysunek (obok) by pokazać o co mi chodzi. W tym przypadku dobrze zamontować deski na 8 wąskich złączy kątowych lub 4 duże. 






A na kubki do zabawki posłużyły mi pudełka z dość mocnego plastiku po karmie dla ryb Tropical.

jak zrobić zabawkę dla psa


ZACZYNAMY !

zabawka dla psa na smakołyki
Pierwsze co to wymierzamy i zaznaczamy sobie jakiej wysokości i szerokości chcemy zrobić zabawkę. Dobrze jest ustawić pojemniki na płycie by zobaczyć ile miejsca zajmują. Nie muszą ściśle do siebie przylegać - większe odstępy spowodują, że pies dodatkowo będzie mógł je przesuwać nosem na boki.

Zawsze lepiej zrobić niższą zabawkę niż zbyt wysoką - psiak może mieć wtedy problem z obracaniem pudełek. Jeśli decydujemy się na dość długie ramiona zabawki, dobrze będzie je ustabilizować  jeszcze jedną, poprzecznie zamontowaną deską.

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Pomyślmy też wcześniej jak będziemy chcieli montować złącza kątowe z ramionami zabawki: jeśli zamontujemy od spodu będzie to bardziej estetyczne ale będzie wymagało zrobienia nóżek (banalna sprawa), zamontowane od góry - metalowe elementy średnio będą wyglądały, ale nie musimy robić nóżek. 

Miejmy to na uwadze kiedy będziemy odmierzać długość dodatkowej, wzmacniającej deski. Ja dopiero jak pocięłam deski stwierdziłam, że lepiej zamontować kąty od spodu, więc moja 3 deska okazała się za krótka ale i tak stwierdziłam, że w sumie nie ma potrzeby dodatkowego stabilizowania zabawki i nie chciało mi się znowu ciąć płyty. 

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Teraz tniemy. Uwaga na palce ✋! Do cięcia desek użyłam elektrycznego brzeszczota a płytę pocięłam piłą wgłębną. 

Uwaga: kij przycinamy dopiero na samym końcu, kiedy cała zabawka będzie już prawie gotowa !
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Jak już przytniemy nasze deski dobrze jest przeszlifować brzegi i całą deskę by pozbyć się zadziorów. Możemy zrobić to szlifierką albo gąbką ścierną. Ja brzegi wygładziłam szlifierką kątową a powierzchnię deski gąbką. Końcówki deski bardzo mi się postrzępiły dlatego musiałam je lekko zaokrąglić, co w żaden sposób nie wpłynęło  na stabilność ramion. 

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Teraz na ramionach zabawki, wyznaczamy sobie miejsce środka otworu  na naszą tyczkę, na której będą wisiały pojemniki. Im grubszy mamy kijek tym niżej zaznaczmy miejsce środka otworu by nie było zaskoczenia podczas wycinania kółka, że wyszło poza krawędź deski. 

Odmierzmy sobie po kilka centymetrów na samej krawędzi deski (ja odmierzyłam po 4 cm) i  narysujmy przekątne których przecięcie ładnie zaznaczy nam środek deseczki.
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Na przecięciu zróbmy widoczną kropkę i przyłóżmy kijek by zobaczyć jak to wygląda oraz czy obwód przyszłego otworu nie wyjdzie poza deskę.

Możemy wymierzyć sobie odległości na kilka otworów by móc obniżać/podnosić kijek. Szczególnie pomocne może to być kiedy mamy psy o różnym wzroście. 

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Następnie najbardziej problematyczna czynność czyli wycinamy okrągły otwór na kijek. Da się to jednak zrobić w dość prosty sposób bez wizyty u stolarza czy pożyczania otwornicy do drewna. Wiertarką wywierćmy najszerszą dziurkę jaką się da a resztę  dopiłujemy okrągłym tarnikiem. Powiększając otwór przymierzamy co jakiś czas naszą tyczkę byśmy się nie rozpędzili. Otwór powinien być na styk ze średnicą kija ale i takiej wielkości by dało się wcisnąć kijek bez konieczności  rozmontowywania ramion zabawki (pozwoli nam to w przyszłości wymieniać pojemniki na smaki). 

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Dechy mamy już gotowe więc malujemy, o ile ktoś chce. Nie potrzeba nam specjalnej farby do drewna. Jeśli macie resztki jakiś farb do ścian to zupełnie wystarczą. Ja pomalowałam wszystko (poza spodem, który zostawiłam "surowy") trzema warstwami Śnieżki do wnętrz i farba bardzo dobrze się trzyma. Do malowania lepiej użyć wałeczka, który nie będzie nam robił smug jak to czasami robią pędzle. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki

Farba schnie więc zabieramy się za robienie otworów w wieczkach i pojemnikach. Do ich zrobienia najlepiej wykorzystać łatwo dostępne metalowe podkładki pod śruby, może być też kółko od breloka lub po prostu jakieś metalowe okrągłe coś co swą powierzchnią będzie odpowiadało wielkości otworu przez który mają wypadać smaki dla psa. Pamiętajmy by przymierzyć używane przez nas smaki do wielkości naszej podkładki by nie okazała się zbyt mała co oszczędzi nam późniejszego poprawiania otworów. 

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Otworów nie radzę wywiercać wiertarką, gdyż raz, że będą za małe, a dwa, że plastik może łatwo pęknąć. 

Dziurki lepiej jest wytopić;  kładziemy wieczko na jakiejś podkładce, bierzemy w szczypce nasze kółko/podkładkę czy co tam mamy i dość równomiernie je nagrzewamy w płomieniu świeczki. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Nagrzane kółeczko szybko kładziemy  na pokrywce  dociskając je, jeśli kółko nie przetopiło się od razu przez plastik, ponawiamy nagrzewanie kółka  i tak do skutku. Zależnie od tego jak nagrzaliśmy metal i jakiej grubości jest wieczko, czasami możemy wytapiać jeden otwór kilka razy.

Dobrze jest porobić różnorako rozmieszczone otworki na wieczkach by urozmaicić zabawę i wprowadzić różne poziomy trudności. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Otwory w pudełkach wytapiajmy w ten sam sposób na 1/3 lub 1/4 wysokości pudełka. Im wyżej będzie otwór tym trudniej będzie przechylać psu pudełko. Możemy porobić pudełka na różnych wysokościach.

Weźmy pudełko w dwa palce i mniej więcej wyczujmy sobie jak będzie ono wisiało na patyku. Otwór w pudełku powinien być nieco większy od średnicy naszego patyka - to umożliwi łatwe kręcenie się pudełka na patyku. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Jeśli chcemy mieć otworki idealnie naprzeciw siebie co sprawi, że pudełko będzie wisiało prosto, po wytopieniu jednej dziurki włóżmy nasz patyk do niej i pod lampą zaznaczmy miejsce w którym patyk miałby wyjść. Ja pierwszy pojemnik wycięłam w ten sposób ale resztę wytopiłam na oko co sprawiło, że pojemniki tylko lekko odchyliły się na bok.

Tu także mamy pole do zrobienia różnych poziomów trudności - im bliżej siebie zlokalizowane otworki tym bardziej pochyło będzie wisiał pojemnik więc tym łatwiej będzie go obrócić. 

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Wytopione otwory nie będą ładnie wyglądały,  więc dobrze jest odciąć cążkami plastikową fałdkę, która powstała podczas wytapiania. Otworek warto też spiłować trochę z zewnątrz  pilnikiem  co złagodzi zadziory ale i wyczyści nieco czarny pierścień powstały po wytopieniu otworów. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Jak widać pomimo spiłowania otworki wciąż nie wyglądają ładnie. Postanowiłam je trochę pociapać farbką i od razu wam powiem, że nie ma to większego sensu - pies szybko zeskrobie farbę zębami i pazurami. No chyba, ze pomalujemy je od spodu. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Na jednym z wieczek otworki porobiłam metalową rurką, jednak w próbie wypadania smaczków okazały się za małe i musiałam to jakoś poprawić, Dlatego pamiętajcie by po wytopieniu dziurek, jeszcze sprawdzić jak będą wypadać przez nie przysmaki dla psa. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Wracamy do naszych desek. Ponieważ miałam tylko jeden kolor farby i wydawało mi się to zbyt monotematyczne dodatkowo ozdobiłam deski malując na nich markerem kostki i łapki, które mi nie do końca wyszły 😋.

Teraz zabieramy się za składanie całości. Potrzebne są nam tu złącza kątowe, wkręty i wiertarka lub gwoździe i młotek. 

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
To jakie złącza kątowe wybierzemy zależy od naszej wyobraźni. Ja wolałam wziąć dwa węższe na jedną deskę niż jedno szerokie. Jak już pisałam wcześniej, złącza zamontowałam od spodu płyty dlatego, że nie podobały mi się jak wyglądały na wierzchu płyty. Ramiona montujemy mniej więcej na środku krawędzi płyty. 
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Niestety podczas montażu kątów trochę pękła mi deska (druga zresztą też) dlatego dodatkowo umocniłam obie deski jednym wkrętem łączącym bezpośrednio deskę i płytę. Wam również polecam to zrobić.



Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Jak już zamontowaliśmy ramiona zabawki a kątowniki przywierciliśmy od spodu, zabieramy się za zrobienie nóżek by konstrukcja nie gibała się na boki. Mi wystarczyło 12 podkładek, które  przyklejamy w narożnikach spodu po prostu na super glue kładąc równo jedną na drugiej.

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Przyklejając podkładki z każdą warstwą sprawdźmy czy już nasza zabawka jest stabilna czy też potrzeba kolejnej warstwy podkładek. Oczywiście jeśli chcecie wyżej uniesioną podstawę zabawki, możecie dokleić więcej. Można też zamontować nóżki od jakiś mebli, jednak pomysł z podkładkami jest najprostszy i najszybszy do zrobienia.  Podkładki można podkleić później filcem by przesuwana zabawka nie rysowała podłogi.
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Na koniec przymierzamy kijek choć możemy to zrobić podczas montowania ramion. Odmierzyłam sobie taką długość by tyczka lekko wystawała poza deski i lepiej tak zrobić; raz że daje nam to możliwość zamontowania zaślepek, o ile kij jest osadzony dość luźno w otworze deski, a dwa, że zawsze to jakiś zapas długości w razie gdyby w przyszłości ramiona zabawki nieco się poluzowały.

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Kij ucięłam zwykłą ręczną piłą.
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Jeśli macie potrzebę zrobienia zaślepek by kijek wam nie wypadał, pamiętajcie, że nie warto robić czegoś na stałe, gdyż kiedyś możecie mieć potrzebę ściągnięcia kijka i wymiany pudełek. Można w marketach budowlanych kupić specjalne zaślepki do mebli lub np. na mały gwoździk czy wkręt przybić/przykręcić choćby dwie nakrętki od napojów. Dlatego dobrze mieć drewniany kijek a nie aluminiowy. Zrobiłam tak tylko  by sprawdzić jak to się sprawdzi i działa choć nie musiałam tego zastosować.

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Teraz wkładamy kijek w jeden otwór, nakładamy nasze pojemniki, wciskamy tyczkę w drugi otwór i już. Jeśli musimy to mocujemy zaślepki na kijek.

Zabawka gotowa.
Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
WAŻNE: po skończeniu zabawki, warto zdjąć wieczka i cierpliwie wytłumaczyć psu o co w ogóle chodzi. Na początku warto  użyć  aromatycznych a przede wszystkim ulubionych smaków psa. Niech psisko widzi jak wsypujemy smaki do pudełka, pokażmy mu także jak wypadają. Jeśli zaczyna coś kombinować, na początku możemy nieco pomagać przechylać pudełko.

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Pies na początku może się szybko zniechęcać, tak właśnie było z Tajgą. Dlatego dobrze jest dać psu tę łamigłówkę wieczorem lub wtedy, kiedy pies będzie się nudził a nie np. w ciągu dnia lub na podwórku gdzie wkoło tyle fajniejszych rzeczy.

Tajgus właśnie wieczorem z bezczynności zainteresowała się zabawką. Początkowo musiałam jej trochę pomagać ale szybko znalazła swój sposób na wydostanie łakoci.

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Bądźmy cierpliwi i nic na siłę. Nasz pupil może nawet po kilku dniach załapać jak bawić się tą konstrukcją.  Nie gańmy psa jeśli będzie ogryzał pudełka, mocno w nie drapał, kombinował jęzorem czy wkładał pysk do środka pojemników w końcu ma wyjąć smaki i to jego zadanie w jaki sposób to zrobić.

Kiedy psiak już zaskoczy o co biega, możemy zacząć zakładać po jednym wieczku. To na co wpadnie pies może nas zaskoczyć. Tajga wymyśliła, że będzie podważać zębami małe wieczka i je po prostu zdejmować. Co prawda cel osiągnęła ale szybko stało się to zbyt proste więc małe pokrywki przykleiłam super glue.

Jak zrobić zabawkę dla psa na smakołyki
Jeśli pies już dobrze sobie radzi z wieczkami, możemy dodać jeszcze jeden element - położyć na podstawie zabawki matę węchową (o tym jak ją zrobić pisałam tutaj) więc nie dość, że pies będzie musiał wykombinować jak wydobyć smakołyk, później będzie musiał wywęszyć gdzie spadł. 


Ogólnie jeśli wszystkie potrzebne rzeczy musimy kupić i skorzystać z usług stolarza, koszt zrobienia tej zabawki może wyjść podobny jak tej, którą kupimy w internecie ALE zaletami samodzielnego wykonania tej zabawki są:
  • gabaryty zabawki takie jakie chcemy 
  • dowolna ilość kubków
  • wieczka na najróżniejszych poziomach trudności 
  • łatwa wymiana kubków w razie ich uszkodzenia
Nasza zabawka na wzrost Tajgi mogłaby być nieco niższa, ale nic nie stoi na drodze by zrobić kilka dodatkowych otworów w "ramionach" zabawki i zmieniać wysokość wysokość kijka z puszkami jak tylko zechcemy.




Komentarze

  1. Bardzo fajny pomysł, świetne rozwiązanie. Bardzo fajnie śledzi się twojego bloga.

    OdpowiedzUsuń
  2. A jakie smakołyki podajesz pieskowi? Ja od jakiegoś czasu szukałam dobrych i sprawdzonych smakołyków dla psa i zdecydowałam się na https://rawpaleo.eu/pl/dla-twojego-psa/ Bardzo dobra pełnowartościowa karma polecam

    OdpowiedzUsuń
  3. Niesamowicie pomysłowo, lepiej wykonać samemu niż kupować gotowy produkt

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Obserwują